Rządowy Program AKTYWNA TABLICA na lata 2020-2024
Szkoła Podstawowa nr 8 w Zespole Placówek Szkolno Wychowawczo Rewalidacyjnych w Cieszynie po raz kolejny przystąpiła do rządowego programu „Aktywna Tablica”, którego celem jest rozwijanie szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024.
Przystąpienie do Programu łączy się z obowiązkiem zrealizowania przez szkołę działań dotyczących wdrożenia stosowania TIK w procesie nauczania, które polegają na:
1) uczestniczeniu przez wskazaną grupę, min. 5 nauczycieli szkoły w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:
2) uczestniczeniu przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
- a) udziale w co najmniej trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
- b) zorganizowaniu w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
- c) dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk; Dziennik Ustaw – 7 – Poz. 1883
3) wyznaczeniu szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole oraz powołaniu nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK;
4) wykorzystywaniu TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły biorącej udział w Programie, w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych;
5) przedstawieniu organowi prowadzącemu szkołę sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, oraz:
- a) ocenę wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się,
- b) charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu,
- c) ocenę stopnia realizacji przez szkoły zadań wynikających z udziału w Programie.
W grudniu 2021 roku został zainstalowany nowoczesny sprzęt do terapii wg Tomatisa oraz zostało przeprowadzone szkolenie dla kadry pedagogicznej z jego obsługi. Pozyskane umiejętności oraz nowoczesny sprzęt podniosą w znacznym stopniu poziom prowadzonej terapii, a co za tym idzie jakość pracy placówki.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ „AKTYWNA TABLICA” przewiduje:
- Zamieszczanie informacji o realizacji programu.
- Powołanie zespołu i wyznaczenie koordynatora programu
- Przygotowanie planu pracy
- Przeprowadzenie zaplanowanych działań
- Ocenę realizacji zaplanowanych zadań
Kontrolę nad realizacją programu sprawuje powołany do tego celu szkolny zespół TIK, którego koordynatorem jest pani Monika Lenartowicz.
W listopadzie i grudniu 2021r zespół zajął się wdrażaniem programu w szkole, instalacją sprzętu oraz szkoleniem terapeutów wykorzystujących sprzęt podczas terapii. Ponadto członkowie zespołu podnoszą swoje kwalifikacje poprzez uczestnictwo w internetowym kursie pt. „Lekcja: Enter” oraz organizują wzajemną współpracę.
„Lekcja: Enter” to projekt edukacji cyfrowej, w ramach którego prowadzone są bezpłatne szkolenia dla nauczycieli i nauczycielek oraz kadry kierowniczej szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jego celem jest zmiana sposobu dotychczasowego prowadzenia lekcji przez nauczycieli, poprzez pokazanie im korzyści z wykorzystywania narzędzi cyfrowych, TIK i aktywizujących metod nauczania. Nauczyciele podczas szkoleń dowiedzą się jak:
- Prowadzić zajęcia, które angażują uczniów i odpowiadają ich potrzebom,
- Odpowiedzialnie i kreatywnie korzystać z nowych technologii,
- Korzystać z aktywizujących metod nauczania,
- Urozmaicić swoje zajęcia i na stałe zmienić ich sposób prowadzenia,
- Tworzyć własne treści cyfrowe.